niedziela, 12 kwietnia 2020

Rahu i Ketu w astrologii wedyjskiej



Rahu i Ketu to bardzo istotne elementy wedyjskiej astrologii. Przy interpretacji pełnią tak samo ważną rolę, jak planety i światła. Zawarte są w systemie prognostycznym daś oraz w gunaczakrze. Warto pamiętać, że ani w daśach, ani w owych czakrach nie ma miejsca dla transsaturników. Zatem one nie są w żaden sposób wpasowane w ten spójny system, w którym nawet kolejność planet związana z dniami tygodnia bardzo wiele mówi na temat znaczenia i relacji między planetami.

Węzły księżycowe definiuje się jako węzły orbity Księżyca, czyli punkty w których orbita ta przecina płaszczyznę ekliptyki. Zatem nie są to fizyczne obiekty, tylko matematyczne punkty. Rahu jest to Węzeł Północny, Głowa Smoka, natomiast Ketu to Węzeł Południowy, czyli Ogon Smoka. Według legendy Węzły powstały w czasie wojny między Dewami (niebiańskimi istotami) i Asurami (istotami demonicznymi). Najwyższy Pan Wisznu doradził Dewom, aby zawarły chwilowy pokój i sprzymierzyły siły, by zdobyć amritę, czyli nektar nieśmiertelności. Ostatecznie cały pokarm miały zabrać dla siebie i nie planowano podzielić się z demonami. 
Jednak Asurom udało się dobyć cudowną amritę. Gdy kłócili się o to, kto pierwszy ją spożyje, pojawiła się przepiękna kobieta. Była tak piękna, że demony postanowiły oddać jej  przywilej pierwszego łyku. Tymczasem kobieta okazała się Najwyższym Panem, który w ten sposób przechytrzył niegodziwe istoty. Nim jednak zdążył przekazać niezwykły pokarm Dewom, jeden z Asurów, Swarbhanu, przeistoczył się w niebiańską istotę. Usiadł pomiędzy Słońcem, a Księżycem i spożył amritę. Został rozpoznany i przecięty na pół. W ten sposób powstały Rahu (głowa) i Ketu (ogon).

W związku z ich demonicznym rodowodem nie powinno dziwić, iż są to planety szkodliwe (tzw. malefiki). Paraśara do tej grupy zalicza Saturna, Marsa, Rahu, Ketu oraz Słońce. Merkury jest malefikiem, gdy jest złączony z tego typu planetą. Słońce ma naturę sattwiczną, jednak potrafi być okrutne. Guną (o gunach poczytasz tutaj: guna) Węzłów jest tamas charakteryzujący się niszczeniem. Tamasowe Ketu nienawidzi radżasu i gdy tylko może, to go unicestwia. Zatem Ketu przejawia dużą szkodliwość, gdy połączone jest z Wenus i Merkurym, czy jest w ich znakach (Byk, Waga, Panna, Bliźnięta). Za to kocha sattwę (Słońce, Księżyc, Jowisza) i ją błogosławi. Węzły są ściśle związane z zaćmieniami. Co oznacza z astrologicznego punktu widzenia, że w czasie nowiu lub pełni ich połączenia (ten sam znak) ze Słońcem i Księżycem są niezwykle mocne. Jednak nawet, gdy to zjawisko nie występuje Rahu działa na Słońce w sposób negatywny, a Ketu na Księżyc. Takie połączenia w horoskopie mogą przynieść wyzwanie.

Węzły pokazują rzeczy niekonwencjonalne, szokujące, nawet antyspołeczne.


Żywiołem Rahu jest powietrze, natomiast Ketu to ogień. Z tego względu Ketu związane jest z astrologią, gdyż ogniste planety powinny być zaznaczone w horoskopie astrologa. Kierunek Głowy Smoka to Południowy-Zachód, natomiast Ogon wskazuje do góry. Wielokolorowe ubrania przypisane są do Rahu, do Ketu – łachmany. Węzeł Północny włada Wodnikiem i Panną, egzaltuje w Bliźniętach, upada w Strzelcu. Węzeł Południowy włada Skorpionem i Rybami, egzaltuje w Strzelcu, upada w Bliźniętach. W kwestiach zdrowotnych Ketu egzaltuje w Lwie i upada w Byku, a Rahu jest wywyższony w Byku, upada w Lwie (tu poczytasz więcej o godności planet: tabela). Ketu nie może tworzyć żadnych aspektów planetarnych, tymczasem Rahu aspektuje 2, 5, 9 planetę od siebie. Najsłabszy jest w domu dziewiątym, gdzie jest w marana karaka sthana. Ketu jest najsilniejsze w dziesiątym domu, gdzie ma digbalę. Oznacza to ciężką, szybką, wydajną pracę; zadanie, które jest w pełni wykonane, choć na biurku osoby z takim aspektem może być duży bałagan. Bardzo słabe jest w drugim domu, gdyż ma tam marana karaka sthanę – ponieważ dawca wyzwolenia nie może być księgowym, może to skutkować bałaganem w finansach. Rahu ma digbalę w siódmym domu.



domicyl

egzaltacja

upadek

♒ ♍

 ♊

♏︎  ♓

 ♊


W astrologii wedyjskiej planeta może być naturalnym sygnifikatorem (naisargika karaka), stałym (sthira karaka), lub zmiennym (czara karaka), czyli zależnym od stopnia danej planety (o karakach poczytasz tutaj: karaka). Jako naisargika karaka Rahu reprezentuje: ego, brak szczęścia, dom za granicą, podróż za granicę, więzienie, wypadek. Ketu: budynki, mieszkania, samadhi, wyzwolenie, mokszę, pielgrzymkę. Głowa Smoka to bhoga, czyli kierunek materialny, oznacza to, że wciąga on w świat, jest powodem narodzin, a Ogon Smoka jest skierowany w stronę duchowości (mokszy), wyzwolenia z kołowrotu narodzin i śmierci.


Rahu przypomina dym, ma ciemne ciało. Mieszka w lesie i jest przerażający. Ma naturę powietrzną (vata prakriti) i jest bardzo inteligentny. Ketu jest podobny”. BPHS 3.30


Paraśara przypisuje im sygnifikacje związane z armią. Opisuje Głowę Smoka jako okropne, niezwykle inteligentne stworzenie mieszkające w lasach. Inteligencja jest ważnym znaczeniem Rahu – w wielu jogach da osobę, która bardzo dużo myśli, jest naukowcem, filozofem, badaczem, kimś, kto bardzo głęboko studiuje temat. Rahu może oznaczać skandal, szok, wątpliwości, sceptycyzm, podejrzliwość, nie branie niczego na wiarę, nadmiarowe myślenie, analizowanie, obsesje, pesymizm, katastroficzne myślenie, lęk, iluzję. Rahu ma wiele głów, zatem dużo myśli i zadaje pytania, bada i zgłębia, dlatego może być świetnym naukowcem. Symbolizuje wdowę, rozwódkę. Przypisuje się mu również kłamstwa, oszustwa. Rahu związany jest z cudzoziemcami, wyjazdami za granicę. Ma bardzo wiele pragnień, myśli, obsesji, strachu. Pokazuje nowe, nieznane obszary.


Ketu także może pokazywać inteligencję – szczególnie umiejętności matematyczne. Jednak w innych układach będzie oznaczać bezmyślność, brak zrozumienia. Ketu lubi się ukrywać, schować, pokazuje lęk, nieśmiałość, naiwność, łatwowierność, ignorancję, nawykowe działanie, zawężone widzenie, złodzieja, ascezę, sadhu. Ketu wciąż popełnia błędy, bo działa na oślep, bez zastanowienia, jest bezmyślny, niedbały i chaotyczny. Nie ma pragnień. Pokazuje wyzwolenie (nirwanę, mokszę, kaiwalję). Mówi o miejscach znanych, bezpiecznych, ochronie.


W kwestiach zawodowych Rahu symbolizuje: import, duże maszyny, kopalnie, niebezpieczną pracę, obcokrajowców, badania. Ketu: eksport, matematykę, mikroprocesory, zegarki, astrologię, budownictwo, mieszkania, elektronikę. Dodatkowo oznacza mistykę, duchowość, rodzinę, dym, rutynę, powtarzalną czynność, drobiazgowość, przywiązanie do detali, mrowisko, brak poszanowania granic, przekraczanie granic, nadmiar wolności. Ketu kocha dziką, naturalna przyrodę, podczas gdy Rahu maszyny, miasta, przekształcony krajobraz.

Gdy Rahu jest Atmakaraką, wówczas taka osoba może być naiwna, istnieje ryzyko bycia oszukanym. Inną manifestacją jest skłonność do duchowości.

Ketu nie może być Atmakaraką.


Przykłady


Laurent Schwartz, 5 Marca 1915, godz. 14:00 , źródło: https://www.astro.com/astro-databank/Schwartz,_Laurent

Ten francuski matematyk zyskał sławę i popularność, za co m.in. odpowiada władca ascendentu, Księżyc, w połączeniu z AL w czwartym domu. Arudha Lagna jest aspektowana przez Rahu i Ketu – co oznacza, że zawodowy sektor może wiązać się z nauką, badaniami, matematyką. Arudha Lagna pokazuje sławę z tego. Rahu jest w Wodniku, zatem swoim domicylu, w domu ósmym, co może pokazywać bardzo głębokie badanie czegoś. Ósmy sektor również jest związany z badaniem, dociekaniem, zgłębianiem. Tak duże skupisko planet (Mars, Słońce, Jowisz, Rahu, Merkury) pokazuje ogromne skupienie na tym temacie. Znajduje się tam Mars, władca dziesiątego domu, co daje powiązania z pracą. W Wodniku znajduje się dhimanta joga, pokazująca dużą wiedzę. Jeśli nawamsa została dobrze zrektyfikowana, to ten sam Jowisz pokazuje sławę z tej wiedzy (związanej z Rahu, badaniem, bo jest w Wodniku).


David J. Apple, 14 września 1941, godz. 13:46, źródło: https://www.astro.com/astro-databank/Apple,_David_J.


David J. Apple był naukowcem, zajmował się tematyką gałki ocznej prowadząc badania nad jej schorzeniami. Był historykiem medycyny i biografem Sir Harolda Ridleya, wynalazcy soczewki wewnątrzgałkowej. Rahu i Ketu aspektują Arudha Lagnę, co oznacza pracę w sektorze związanym z badaniami. W rasi władca dziesiątego domu od Księżyca to Jowisz, który wraz z Saturnem znajduje się w Byku w domu szóstym. Zatem praca związana jest z byciem pionierem, tworzeniem czegoś nowego, co może być związane z nauką (Jowisz) i leczeniem (Saturn). Owa joga również aspektuje AL, wiec wiąże się ze sławą, wizerunkiem. Rahu jest w pierwszym domu od AK, a Jowisz/Saturn w 10, zatem te badania były dla niego kwestią priorytetową. W nawamsie Saturn znajduje się w dziesiątym domu, co potwierdza profesję związaną z medycyną. Saturn włada również dziewiątym domem, co daje wiedzę na ten temat. Joga na lekarza to Merkury połączony z Księżycem. Merkury jest bardzo silny w Bliźniętach, w domu drugim - daje to zarabianie z leczenia. Saturn połączony jest z Merkurym i Księżycem przez dyspozytora, Rahu. 




6 komentarzy:

  1. "Księżna zmarła w wyniku samochodowego wypadku."
    ale w alternatywnej astrologii też jest coś sugerujące zagrożenie śmiercią w wypadku -3 złoczynne planety-Pluton,Mars i najbardziej wypadkowy Uran w 8 domu i na dokładkę czarny Księżyc.A 2 z nich nawet nie są tam uwzględniane.
    Do tego tekst"Warto pamiętać, że ani w daśach, ani w owych czakrach nie ma miejsca dla transsaturników" do mnie nie dociera.Można sobie próbować interpretować coś bez tych planet ale twierdze że bez względu na to horoskop bez tych elementów będzie niepełnosprawny a niewykluczone że mogą z tego powodu pojawić się drastyczne nieścisłości i osoba która powinna pociągnąć według astrologii wedyjskiej 100 lat w wieku 3 lat zazna śmiertelnego wypadku.Na dokładkę zauważam sporo tranzytów tego typu planet więc chowanie głowy w piasek nie ma sensu.Mogą się podobać jakieś zasady z tej astrologii wedyjskiej ale nie może to być sprzeczne z faktami a lekceważenie tych planet uważam za absurdalne.Nawet inne mniej ważne elementy typu Eris/Prozerpina uważam że powinno się uwzględniać.Niekoniecznie jako element 1rzędny ale w niektórych przypadkach może być ważne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie twierdzę, że transsaturniki nie działają, twierdzę, że nie pasują do wedyjskiego systemu, który jest bardzo spójny.
      W astrologii zachodniej można transsaturników używać, więc osoby, które są przywiązane do Urana/Neptuna/Plutona mogą zawsze sięgać po horoskopy zachodnie - to przecież ogromna wiedza! I wiem, że bardzo dużo można wyczytać, nigdzie tego nie krytykuję, po prostu chciałabym dbać o to, by wedyjska była używana zgodnie z tradycją :)
      I proszę nie pisać anonimowo.

      Usuń
    2. Gdy byłem zalogowany na innym blogu z tego typu też pisało "anonimowy".No i wydaje się przesadą podejście-jeżeli fakty nie pasują do zasad(w oryginale teorii) tym gorzej dla faktów..A mnie nie interesuje zgodność z tradycją ale faktami.

      Usuń
    3. Coś pokiełbasiłem bo jest"unknown".W każdym razie poprawy nie ma!

      Usuń
    4. "I wiem, że bardzo dużo można wyczytać, nigdzie tego nie krytykuję, po prostu chciałabym dbać o to, by wedyjska była używana zgodnie z tradycją :)"
      Czytałem że jest też wersja nietradycyjna z ostatnio odkrytymi kulkami.Chociaż domyślam się czemu to jest lekceważone.Bo tu od aspektów ważniejsze są innego typu ustawienia i kompozycje.

      Usuń
    5. Wiadomo - astrologia jest zróżnicowana, nie ma jednej szkoły, a raczej wiele podejść, stylów. Moja szkoła to styl bardzo tradycyjny i taki tutaj reprezentuję.
      W astrologii wedyjskiej jest tak dużo metod i technik, że można sporządzić bardzo dobrą prognozę bez transsaturników.
      Tak, widziałam astrologów wedyjskich, którzy ich używają - ale w mojej szkole się tego nie robi i takie podejście tutaj szerzę :)

      Usuń

Copyright © 2016 Siddhādeśa , Blogger